Dagen hittills..

Jag tillbringade en timma innan lunch med att titta på Djurpolisen på Animal Planet, jag fattar inte hur man kan behandla sina djur på det sättet som en del människor gör. Däremot förstår jag inte varför de inte avlivar djur som t ex är förlamade i bakbenen och är en bra bit över 10 år gamla. Visst, alla djur har väl rätt att leva, men jag skulle inte med gott samvete låta en så gammal hund fortsätta leva på det sättet. Jag skulle nog aldrig klara det, där går liksom min gräns, nu har jag aldrig behövt hamna i den situationen, men jag tror att mina hundar/katter skulle få somna in på en gång om det hände något så de blev förlamade eller förlorade ett ben.
Det är när man tittar på såna program man gärna sträcker sej efter hundarna och klappar dem lite extra, där de ligger och sover lugn jämte mej i soffan. Nöjda med livet. Alla djur har rätt till ett bra liv och ska behandlas med respekt, få den omvårdnad, mat och motion som de behöver. Kan man inte tillgodose det ska man inte ha dem, så enkelt är det för mej.
 
Sen blev det ytterligare några timmar i soffan, kände mej som en riktig slöis, men har inte dåligt samvete för det. har hållt igång rätt ordentligt de senaste dagarna och kände att en dag i soffan tillsammans med mina hundar kunde ju inte skada. Provade att gå ut en sväng och träna lite med dem, men Dumle flämtade så passa att han knappt hörde mina kommandon och Panda strejkade och gick in och la sej i hallen. Så jag gav upp den iden efter en liten stund.
 
Nu har vi käkat lite, kassler och blomkåls- och broccoligratäng. Hur gott som helst och superenkelt att göra. Så nu sitter jag under den stora lönnen i soffan och tittar på medans Tobbe jobbar. Dumle har fullt upp med att gräva ännu ett hål i gräsmattan till våran stora förtjusning (ironi) och Panda övar sej på det hon gillar mest just nu, rymma hemifrån! Livet är allt bra ibland! Strax ska vi åka ner till sjön och låta hundarna simma, eller ja. det är väl Dumle som simmar, Panda simmar väldigt bra, men fick hon välja skulle hon knappt blöta tassarna. Antingen har hon inte kommit på hur roligt det är med vatten eller så är det helt enkelt inte hennes grej och kommer aldrig att bli. Vissa hundar tycker ju helt enkelt inte om att bada.
Då hon hade en viss förkärlek til att knata rätt in i duschen och ställa sej under vattenstrålens medans jag duschade som liten och kan fortfarande göra det ibland, även om det numera är ganska sällan det händer så trodde jag ju att hon skulle bli en riktig badälskade. Men tydligen är det inte samma sak enligt henne.
 
Efter badet blir det en promenad hemåt, vi åker bil dit men eftersom min sambo anser att motion är till för dårar och annat löst folk så åker han gärna bil hem igen. Jag däremot får väl klassas som dåre för jag går mer än gärna, Panda går med mej, eftersom hon inte simmar så behöver hon motionen. Dumle får gå med lite beroende på hur trött han verkar efter badet. Det sista jag vill är att överanstränga honom nu under behandlingen och jag tänker därför följa ordinationen jag fick av veterinären och sjukgymnasten/rehabsköterskan så noga det bara går.
Jag vill ju att min hund ska hålla i många år till!
 
Kram Sofia
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0