*Hur jag vill ha häst..

En sak som är säkert är att det finns lika många åsikter om hur hästar skall skötas som det finns hästar.
Och ofta är det också så att man tror att sitt eget sätt är bäst och alla andra är fel.
Jag tillhör den skalan som gärna lyssnar på råd och tips och sen tar till mej det jag tycker verkar vettigt, ibland kan man behöva ett tag på sej att fundera över saken man just fått höra innan det kan sjunka in och användas i praktiken. Jag tänkte med detta inlägget beskriva lite hur jag tänker och gör med mina hästar, en hel del kommer ni säkert känna igen er på och en del saker kommer ni säkert tycka är jättekonstiga.
.
Jag tycker att en häst ska få ha så stor hage som möjligt, en hage storleks fotbollsplan är för litet, de ska kunna sträcka ut i galopp om de vill och kunna gå iväg och få vara ifred om de vill det. Sockerbitshagar är enligt mej rent djurplågeri och ska bara avnvändas vid tillfällig uppstallning och sjukdom. Jag vill att mina hästar ska få vara ute minst 12h varje dag, helst mer.
Hade jag haft dem hemma hade jag kunnat tänka mej utsläpp vid 7-8 och insläpp 21-22.
Sen vill jag även att hästar ska ha mat så ofta som möjligt, släppa ut klockan åtta på morgonen, sen inte ge dem något förrens de kommer in vid fem-sex på kvällen är enligt mej inte okej under den perioden då det inte finns något att äta naturligt i hagen för hästen. Själv tycker jag att fri tillgång är fenomenalt, men jag tillhör den skaran som anser att alla hästar funkar inte på den sortens utfodring. Sen ska det skötas vettigt också, att bara slänga ut en bal på närmasta fält och inte bry sej om att den hamnar i värsta lerpölen är inte okej!
Jag tycker inte att kraftfoder är en självklarhet, alla hästar ska inte ha havre och betfor för så är har det alltid varit. Alla tål det inte och man får välja mat efter mun.. Grovfoder är för mej den aboslut viktigaste foderkällan och ska alltid utgöra basen för hästens foder.
Visst vore det härligt om man kunde släppa alla hästar i en stor beteshage varje sommar i maghöjd gräs och de kunde gå där och ha det gott. Men för många hästar är det mer plågeri att släppas på den där gröna ängen än att gå kvar i en vinterhage och käka hö hela sommaren. Jag tror inte hästarna bryr sej, sålänge de har mat och får vara ute! Har de inte tålt gräset ett par år tidigare, varför testa?
Förstå hur ont det gör i deras hovar bara av kännigarna av fång. Sen är det aldrig nyttigt att vara för tjock heller och det är stor skillnad mellan att vara lite runt om magen och ha fettdepåer över hela kroppen, det är enligt mej sjukligt! Vatten är för mej jätteviktigt att de har tillgång till hela dygnet.
.
Har din häst ömma, trasiga eller sliter snett på sina hovar.. Sätt på den skor eller hitta på någon annan lösning, så är min filosofi!
.
Visst vore det underbart om alla hästar kunde gå utan täcke, allra bästa vore om man kunde ha stora vindskydd i alla hagar som hästarna kunde gå in i, att alla fick så tjock päls att de aldrig frös, men samtidigt aldrig svettades vid arbete heller. Tyvärr är det en svår kombo. Jag gillar inte folk som klipper för klippandets skull, inte heller folk som täckar för täckandets skull, klipp om din häst behöver det, täcka om den behöver det.
Använd sunt förnuft!
.
Något som är extremt viktigt för mej och ligger mej varmt om hjärtat det är frågan ang utrustning. Det är viktigt för mej att allting passar, hellre att sadeln passar hästen perfekt även om ryttaren kanske inte tycker om den till 100%. Jag anser att bettet ska sitta så det är knappt en liten halv rynka synlig i mungipan, men detta är också olika beroende på häst, alla ser precis som vi människor olika ut i munnen. Det är däremot en sak som jag står fast vid, 2 rynkor i mungipan ska ingen häst ha, inte om man frågar mej! Alla trivs inte med bett, de flesta går alldeles utmärkt att rida utan nosgrimma och snokremmen (remmen längst ner på achentränsen) är oftast helt förkastlig och kan lika gärna slängas bort. Varför gapar din häst kan du ju istället fråga dej?
Ha benskydd om din häst slår sej, inte som en modegrej. Svanskappa gillar jag inte heller, då passar inte sadeln, men visst undantag finns! Sporrar och spö, absolut.. Men lär dej först att använda dem och använd dem på rätt sätt. Inte att piska sönder med och hacka i hästens sidor.
.
Att göra mycket olika saker med sin häst är viktigt, rid ut, gå promenad, longera, träna den lös, rid på banan.. Allt du kan komma på! Variation ger en stark och glad häst.
.
Och framför allt!
Lyssna på din häst, nästa gång du är arg och kallar den tjurskalle, omöjlig och elak.. Ta en stund och reflektera över varför din häst beter sej såhär. Svaret kanske ligger närmare än du tror!
.
Detta var bara en liten del i hur jag tänker och vill ha det som hästägare, det finns så otroligt mycket mer. Och sålänge din häst verkar glad och mår bra så gör du ju uppenbarligen rätt oavsett vad andra kanske tycker och tänker!
.
Kram Sofia!
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tur att vi ser till att dom oftast är ute till 23.00 på kvällarna :-) även om dom ibland kan gå ut vid 10.00 så är dem ute länge :-) här tar vi inte ut dem vid 8.00 o tar in dem vid 16.00 hehe :-)

Svar: Det är därför jag trivs så bra hos er. Där får hästar vara hästar! =D
LuckySunShine

2013-01-11 @ 10:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0