Slutet på veckan...

En underbar sol mötte mej när jag vaknade strax efter halv åtta och tittade ut genom vardagsrumsfönstret. Perfekt för dagens aktiviteter. Det blåser idag också, undrar om det alltid gör det här, kan tänkas att det är för att det är så öppet här. Jag gillar landskapet, ganska annorlunda mot vad jag är van vid i Småland, trots att jag bara befinner mej några ynka mil därifrån. Men vackert är det!
.
Igår började dagen hemma, lugnt och skönt. Hade tvättid 7-14, masade mej ner till strax innan åtta och hade bara 3 maskiner. Upptäckte till min stora fasa att huset inte har någon torktumlare och torkrummet är under all kritik. Tobbe började inte jobba förrens 14.45, när han hade åkt till jobbet tog jag itu med lite grejer här hemma. Sen tog jag med mej Dumle och gick den ca 4 km långa vägen till stallet.
.
.
Väl framme kommer gårdens ena jättehund fram och ska hälsa, Dumle tittar osäkert på björnen men hälsar försiktigt, när den andra jättehunden kommer springande blir det för mycket för min lilla schäfer och han lägger benen på ryggen och flyr (han var lös). Tack och lov är han alldeles för mattekär för att springa någon längre sträcka ifrån mej så han kommer tillbaka såfort han ser att de två björnarna blivit infångade och fasthållna. Han följer mej tätt i hasorna in till stallet. Men han kostade på sej ett litet moff när han kände sej på säkert avstånd från jättebestarna...;) De ska nog bli kompisar de också, han behöver nog bara lite tid på sej att vänja sej vid de stora hundarna, tror aldrig han har lekt med så stora innan.
.
Jag tog in Lucky och gjorde henne iordning, sadlade och gav mej iväg på en liten ridtur i det soliga men blåsiga vädret. Dumle var naturligtvis med och var hel tok-lycklig över de stora fälten, han for som en dåre mellan vattenpölarna och plaskade runt i vattnet och sen ut på närmsta fält och rejsade ett par vändor. När vi kommer ut ur ett parti med lite skog står det två rådjur precis i kanten på fältet endast ett par meter ifrån oss. De blir rädda och springer iväg och Dumle efter. Eftersom jag sitter på hästen så konstaterar jag att jag inget kan göra för tillfället och rider vidare ett litet stycke på gräsvägen. Jag ropar och visslar ett par gånger och bara efter ett par minuter ser jag en överlycklig hund komma rusande i hög fart emot mej. Jag berömmer och sej håller han sej tätt intill mej och hästen hea vägen hem. Lucky var överlycklig att få komma ut på ridtur och ville mest springa hela tiden, fattade galopp från nästan stillastående med ett pip, bushästen...<3 Hon som ska skritta...
.
Pysslade om Lucky och släppte ut henne i hagen efter ridturen, tog därefter tag i mockningen. Under tiden hade Dumle bekantat sej närmare med gårdens andra invånare... Grisarna...
.
.
.
.
Dumle verkar älska de små djuren och konstigt nog är de inte ett dugg rädda för honom, trots hans hopp och att han skäller till ibland. Den största av dem som syns på bilden fick sej till och med en puss på trynet...
.
När vi kände oss nöjda i stallet begav vi oss hemåt samma väg som vi kom. Väl hemma var vi trötta och nöjda och Dumle sov gott på badrumsgolvet medans jag tog ett varmt bad, både jag och hunden som när Tobbe kom hem strax innan halv tolv inatt.
.
Kram Fia!

Kommentarer
Postat av: Carro

Söthunden! När får man se foton på nya lyan då?

Kram!

2011-09-24 @ 14:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0