Mina duktiga flickor...<3

Sitter och ojar mej lite över min överfulla mage, men allt är självförvållat då jag själv utan tvång proppade i mej all maten. Har även godis som Tobbe köpte innan idag, men när sjutton ska jag orka äta det?
.
Har precis tittar på en film som heter Lost Valentine, helt underbar film som bygger på en roman.
Nu håller jag och Dumle på att ladda sista halvan av hans favoritfilm Marmaduke, behöver jag säga vad den handlar om... just det, hundar! Enda filmen han tittar på hela, andra brukar han kika några minuter och sen tröttna. Men när denna rullar är det två bruna schäferögon som är klistrade vid tv hela filmen.
.
Idag var premiärturen för min lilla tramp-moppe jag köpte i förra veckan, min hjälm kom ju inte hem förrens igår så jag hämtade ut den idag. Men inte gör den 25 km/h inte, när jag var uppe i 45 hade jag inte vridit gashandtaget hela vägen runt...=O Ska bli gott att ha den och susa ut på till stallet. Bussarna är ju inte de mest tätgående här i krokarna. Inte åt det hållet jag ska ialla fall.
.
Med Lucky fick det bli tömkörning idag, gick gräsvägen bortåt, hon var ganska överladdad och slängde sej helt plötsligt åt sidan för ingenting, det brukar hon aldrig göra när jag tömkör annars, men som sagt, hon småtrippade nästan hela vägen hem så laddad var hon alltid. Fäste mina tillfälliga draglinor i selen när vi trampade hemåt, la lite vikt i dem så hon skulle få vänja sej vid att det tar emot lite i bröstan. Inga problem där inte, hon blev nästan mer ivrig och sänkte huvudet så fint och tog i. Väl tillbaka i stallet plockade jag fram en hinderbom och en lastpall. Fäste bommen i draglinorna och fäste dem i Lucky, (egentligen ska man ju inte göra sånt här själv, så fy skäms på mej) jag valde ialla fall att gå framme hos henne och leda och inte tömköra, kände att jag kunde lugna henne mer om hon skulle uppfatta det skrämmande. Jag bad henne gå framår, hon la vikt i selen och kände att det tog emot och tog i lite till. Bommen bakom henne följde snällt med och hon vinklade öronen bakåt och stannade. Vände sej sedan om och kollade vad som fanns bakom henne. Såg ut som att hon tänkte "Jaha, var det bara en bom?" och sen gick hon snällt framåt. Ingen panik, ingen reaktion alls i princip. Testade att trava med henne ett par steg. Hon travade lugnt och sansat på och brydde sej inte alls om bommen. Berömde och tog loss bommen, satte fast linorna i lastpallen och fäste de i selen på Lucky. Ingen reaktion alls när hon kände att det blev lite tyngre, hon bara drog på och såg helnöjd ut. Travade en bit, inga problem där inte....=) Sen klantade jag mej lite, styrde henne mot stallet och när lastpallen kom ut på gruset lät det nåt fruktansvärt om den, hon blev lite rädd och for runt. Jag tog bort den direkt och gick tillbaka till gräset, ingen reaktion... Puh, inget förstört. Sen nöjde jag mej med att dra lastpallen för egen kraft jämte Lucky upp till stallet. Hon trippade ett par steg men höll sej lugn...=) Behöver jag säga att hon blev överöst med beröm och äpplen. Första gången med släpa bakom!
.
Sen kom Tobbe ut efter jobbet och vi gick en promenad på gräsvägen med Lilla G, damen har verkligen landat hos oss nu och börjar visa sitt ill-batting humör. Hon tror att det endast finns en gångart - trav- och fort ska det gå! Men efter lite tjat från mej och lite protester från hennes sida gick hon snällt med mej hem till stallet igen, travade när jag ville och stannade när jag ville... Duktig tjej! Provade att lämna henne ensam i hagen när jag tog in Lucky och hon stannade så snällt så. Gnäggade en gång efter Lucky, men stod sen snällt och väntade vid granarna när jag kom för att ta in henne 20 min senare...=) Nu är hon också helt lugn när jag går ut med Lucky och jobbar henne, står och sover i boxen eller pillar i halmen. Första dagarna blev hon väldigt ledsen och orolig när Lucky försvann.
.
Är väldigt nöjd med bägge mina flickor!
.
Kram Sofia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0