Lilla svart...<3

Ännu en fin sommardag... trodde först det skulle bli molnigt idag, men vädret är strålande..=)
Igår var supervarmt, jag vart tvungen att gå i bara linne (täcker ju gärna axlar annars pga mina soleksem)... Var ordentligt röd när jag kom hem, men än så länge inga blåsor..=)
.
Ska åka upp tll stallet 11.30 istället för 14.00 som vi först planerat... Inte mej emot, vill upp till lilla svart så fort som möjligt och titta till henne.
Får väl uppdatera er med vad som har hänt henne också...
.
I fredags när vi skulle rida upptäckte jag ett sår på insidan HB under kotan, kotleden var lite svullen och även en liten bit upp på benet... hon ömmade på såret, men det såg inte så stort ut, dock fick jag en känsla av att det var djupare än det såg ut. Jag bestämde mej ändå för att motionera henne lite lätt, det brukar hjälpa mot svullnaden... Skrittade en liten runda och testa att trava en liten bit för att kolla om hon kändes halt. Hon kändes hur fin som helst. Sprang även med henne när vi kom tillbaka och såg inget då heller. Så efter att ha tvättat rent det igen och smörjt det med socatyl släppte jag ut henne.
.
Igår ville hon först inte komma när jag skulle ta in henne, hon brukar alltid komma fram till mej, men inte då... Jag hämtade henne, märke inte av nån direkt hälta (jag får väl erkänna att jag vrålstirrade inte på hennes ben heller).
Tvättade rent det och hon visade att det var mycket ömt, svullen även nu på samma ställen som dagen innan. Blev lite tveksam till om jag skulle motionera henne, men tänkte att det blev ju bätte igår. Men kände såfort jag kom ut att hon haltade rejält...  Så jag tog in henne direkt. La på Jodopaxomslag i två omgångar och tvättade... Hon blev bara sämre... la sej ner i flera omgångar ute i hagen (släppte henne i den mycket mindre hingsthagen, hon ville inte va inne, det visade hon tydligt)... Andades tungt och började svettas lite granna... Ringde veterinären som lovade att komma på 1 h, fick först inte upp henne men efter att ha mutat henne med en hink med pellets reste hon motvilligt på sej... superhalt... Tog in henne, tyckte in att hon skulle ligga ute i värmen.... Veterinären var där redan efter 50 min, tittade på henne, tempade och kände på benet... Eftersom hon hade feber satte han in penicillin + att jag ska ge henne metacam mot smärtan om hon behöver det...
Han rengjorde såret ordentligt och lyckades "tömma" den ficka som mycket riktigt hade blivit i benet, en massa gegg kom ut och det luktade inte gott...:/
Hon fick gå ut, då han inte trodde att det fanns någon skada i sjäkva benet eller i några senor eller liknande, det är ju bättre att hon rör på sej och håller igång cirkulationen... Mars blev väldigt glad över att få tillbaka sin kompis...=)
Han var med inne hela tiden, han blev så himla orolig när jag tog in henne och sprang runt och skrek så han fick hålla henne sällskap... Han var noga med att tala om för veterinären att han inte skulle göra henne illa...
.
Så nu ska hon vila tills benet ser bra ut, 4 dagar till att börja med... då är penicillinkuren över... sen ska hon börja motioneras så fort det går, för att hålla igång cirkulationen och påskynda läkningen...
.
Kram Sofia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0