Mer utförligt: Mantorp

Hemma och ska strax käka lite lunch innan det är dags att ställa sej i duschen och sen åka och jobba kväll.
.
Lovade ju en lite mer utförlig förklaring hur det gick hos veterinären i tisdags. Lastning tog ca 15 min, hon stod jättefint hela vägen upp. Hoppade lite jämnfota enstaka gånger och bankade rätt mycket med framhovarna från och till, men inga panikattacker...=) Hon var inte ens svettig när vi kom fram till Mantorp. Vi hade gott om tid på oss hela tiden och hann till och med fika lite innan det var dags att äntra löpargången med Lucky.
.
Inne på löpargången såg allt fint ut, in i ridhuset för longering. Hon upptäckte en oregelbundenhet fram. Såg det själv också, vilket var skönt så man är med på vad de hittar och ser. In till löpargången igen, börjde igenom hela hästen, halt HF och även lite VF, bedövade HF kota. Helt ren. Nu var hon istället lika halt VF, bedövade den kotan också. Helt ren. Kunde alltså konstatera att det var kotledsinflamation det handlade om.
.
Hon hittade även puls och värme i framhovarna, något jag själv inte känt tidigare i dagarna. Jag känner ju alltid på henne när jag visiterar henne eftersom det är en fånghäst. In till röntgen och röntgade bägge fram. Inga pålagringar, ingen rotation, ingen sänkning, ingen hovbroskförbening inget alls egentligen. Villket är mycket lovande för att inflamationerna i kotorna ska läka snabbt och ordentligt. Det enda hon hittade var en "uppljusning" i HF hov, runt det jag antog var kötthoven. Vilket ytterligare förstärker misstankarna på att fång är med i spelet.
.
Så de sprutade bägge kotor fram och jag fick recept på Metacam som hon ska äta som förebyggande mot fången. Så bethandlar vi från alla håll så att säga..=)
.
Återbesök är som jag skrev igår den 30/8 kl 11.00... Fram tills dess ska hon skrittas för hand ca 30 min per dag. Och hon får gå ute i hage, dock en lite mindre och plattare.
.
Lycklig häst som fick komma ut i hagen igår efter att ha stått inne länge...

.
Håller på att fylla i Luddes papper till försäkringsbolaget, var ju en himla massa frågor som jag knappt fatta hälften av. Men jag tror att jag fått ihop det, ska bara fylla i sista uppgifterna sen skicka in det.
.
Kram Fia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0