Helgens bravader...

Jag har ju varit lite slarvig med uppdateringen av bloggen nu i helgen. Så här kommer ett ganska långt uppdateringsupplägg. Hoppas ni orkar läsa alltihopa! Och eftersom minnet är kort och inte heller särskilt bra så kommer det kanske att utelämnas några bortglömda detaljer. Men det får nu ha överseende med.

.

Fredag:

Dagen började med att vi begav oss in till Jönköping för att handla lite foder till djuren. Hundfoder, kattfoder och hästfoder. Ni kanske kommer ihåg att jag i mitt förra skrivna inlägg funderade över om jag skulle testa att ge mina hästar linfö och i så fall om jag skulle ge dom som frön i sej eller som olja. Men jag konstaterade ganska snabbt att det absolut smidigaste blev att köpa Hippos linfrökaka, stora porösa pellets. Hästarna verkar uppskatta dom också och så slipper jag klabbet som oljan eller själva fröna hade gett. Lucky äter dom gärna som godis om hon får.

Så en 10 kg säck för 129:- fick följa med hem. (finns på Eko om nån är intresserad av att testa)

.

När vi var färdiga i stan skjutsade Tobbe mej till stallet och åkte sedan för att jobba. Jag mötte upp Sara och vi tog en liten runda i skogen på grabbarna. Avslutade på banan med lite trav, fick en sån bra takt och känsla i honom att jag inte ville böka med galoppen. Och han var rätt svettig när vi hade avslutat, det tar mycket på honom att jobba på i traven på det sätter.

.

Lucky fick en mysig promenad förbi Ormestorp och tillbaka där vi träffade på både hund, getter, kaninen och andra hästar. Även en liten traktor som var lite läskig gick vi förbi utan några större dramatiska utsvävningar.

.

Lördag:

Åkte ut tidigt till stallet, det skulle bli betessläoo klockan 10.00 för grabbarna Ludde, Gangster, Mars och Fakir och Sara ville hinna rida innan det. Själv gick jag och slöade medans hon gjorde honom iordning, sedan var jag med nere i padocken med Dumle och kikade när hon tränade lite. Dumle är ju rolig, han måste gilla Mars eller nåt, skulle springa precis i baken på honom hela tiden när hon galopperade, som tur är så är han ju snäll så han accepterade det utan gnäll.

Allt gick lugnt och bra till på ihopsläppet och inga skador eller bråk. Gangster höll sej tätt intill Luddes sida hela tiden och han skyddade faktiskt den lille...

.

Åkte hem emellan på dagen ett par timmar. Lyckades naturligtvis somna till så ingen vetigt gjort den dagen heller...=P Åkte ut igen runt fyra.

Jag lät Ludde vila för att inte gangster skulle bli lämnad ensam första dagen på betet med två nya hästar, annars hade jag tänkt rida honom. Han uppskattade nog också att bara få gå och mysa hela dagen. Lucky jobbade jag i padocken, skrittade ut henne som uppvärmning tillsamman med Sara och en väldigt trött Mars! Hon var jättefin i traven, taktfull och fin, väldigt mjuk. Galoppen var lite kantig och stel, men det är ju ganska förståligt. Och höger var sämre, men det hade jag ju nästan räknat med på förhand.

-

Söndag:

Åkte ut till stallet halv tio tillsamman smed Sara. Fixade mockning och käk till Lucky på morgonen, sen ner en sväng och tittade till pojkarna strax innan elva, sen åkte vi ner till Örks ovh Hästens Dag. Dom visade upp bl a WE (Working Ekvation), körning, dressyr, hoppning, voltige m.m. Bl a så var Essi där och visade upp lite högre nivå av dressyr. Det hanns med lite fika och en hamburgare också.

.

När vi tyckte att det började blåsa alltför kallt åkte vi tillbaka till stallet. och tog in pojkarna (Ludde o Mars). Jobbade galoppfattningar ut öppna och även att kunna komma tillbaka i en sluta för att behålla formen och balansen genom hela hästen under övningen. Känner att det verkligen är dags för en ny sadel till Ludde snart, har ju en kanonskön hoppsadel på honom och den ligger jättefint på honom. Men den går ju inte att sitta ner i i traven, känns bara som att jag skramlar runt hela tiden.

.

Jobbade även Lucky på banan, hon fick mycket bättre i galoppen idag även om det kändes att hon var lite tröt efter lördagens träning. Jobbade samma sak som med Ludde fast mycket kortare pass. Hon orkar ju inte lika mycket som han gör. Men hon gör himla fina galopfattningar den lilla skruttan. Ska testa ett annat bett på henne också, antingen ett tre-delat eller ett rakt med små d-ringar.  Tror hon kan trivas med det.

.

Gick och grejade i stallet och ganska snart fick jag ett sms från Tobbe om att nu slutade han och kommer om en liten stund. Skönt att få en hemmakväll tillsammans...<3

.

Kram Sofia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0