Sanny fått sista sprutan....Bloddroppar i snön!?

Mmm...kommer härliga matdofter från köket. Tobbe lagar både skaldjursgratäng, potatiosmos och pastasås med skaldjur. Han brukar göra så, laga en hel massa olika på en gång...När man ändå håller på liksom...=)
.
Idag åkte jag med mamsen upp till stallet, släppte ut kusarna. Mockade och gjorde allt klart, lika bra det. Räcker det att man åker upp ikväll....Trodde jag!?
.
Strax efter det att jag kommit hem runt kl. 09.00 ringde telefonen... Lundberg hade tid att komma och ge Sanny sin sista spruta idag...skönt, äntligen är hela vaccineringen klar! I samma veva fick jag ett sms om jag kunde ge lunchen, passade ju bra när jag ändå skulle åka.
.
Så iväg till stallet bar det kl. 11.40, grejade lite och gav sedan kusarna lunchen kl. 12.00. Tog in Sanny och Maxen precis innan 12.30. Lika bra att lillemannen fick följa med in, dumt att göra veterinär besöken mer stressande för Sanny än vad hon redan tycker att dom är. Men det gick kanonbra!
.
När jag var ute och fyllde på vatten till mina små såg jag bloddroppar i snön....jisses tänkte jag...bäst att kolla vem det är. Hade tidigare sett 2 av hästarna i den andra hagen busa rätt hårdhänt, t ex den ena stegrade mot den andra när det rullade. Men hittade ingenting på den hästen som hade rullat. medans jag fortsatte att kika igenom första hästen så tyckte jag att bloddropparna blev fler....Hmm..mysko.... Slängde ett snabbt öga på den andra hästen och visst var det den som blödde. Strilade ur från nåt som såg ut som ett broddtramp på ena bakbenet. Gick in och hämtade lite ljummet vatten och kramade ur över såret för att få bort den smuts som satt och för att se det lite bättre. Kladdade på lite socatyl för att skydda det. Håller det sej ett tag iaf.... Man blir alltid lite nervig när det gäller broddtramp, kan bli läskiga infektioner och grejor av såna.... En kompis till mej fick operera sin häst till slut eftersom det läkte utifrån men en inuti, så det höll på att holka ut hela hoven.... usch.... Men tack och lov för gudasnäll häst, stod jättesnällt och stilla när jag kika på det....=) Får vi hoppas att det läker fint och inte var så farligt som det såg ut!
.
Kram Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0