Måndag-Måndag!

Över en vecka sedan jag skrev sist, skäms på mej!
.
Det har hänt en hel del under veckan och även igår... jag får se om jag kan få med allting.
.
MÅNDAG
Förra veckan jobbade jag ganska mycket, ledig måndan, då tog vi oss en sväng ner till Borås och hälsade på Ullis med familjen, sen åkte vi till Kinnarumma och mötte upp dom med Max sele. Sen bar det av hemåt, förbi stallet och sen lämnade vi Donna hos mamma och sen äntligen hem och sova en sväng. 
.
TISDAG
Jobbade 10-17, sen ut till stallet. Tömkörde Maxen i nya selen i skogen. Han tyckte det var skitkul. Sen red jag Sanny en sväng, pigg var hon lilla skruttan. Hon börjar bli lite rund nu, skönt att se, hon har ju varit lite svår att hålla hullet på det där lilla extra i vinter och vår.
.
ONSDAG
Ledig igen, och en heldag i stallet. Ludde och Lucky fick varsin sväng i skogen. Sen grillade Tobbe och jag på kvällen. Så mysigt, sitta där mitt i ljuva sensommarsverige och bara ha det gott! Kika på hästarna som lugnt gick och betade så nöjda.
.
TORSDAG
Jobbade 13-20, Red Ludde innan jobbet på morgonen så jag kunde ta mej direkt hem efter jobbet. 
.
FREDAG
Jobbade 13-20, Mamma och jag var duktiga och var i stallet tidigt och hade tänkt rida innan jag började jobba. Men när vi närmar oss hagarna och ska hälsa på hästarna så ser jag nåt fläckigt som ligger nere vid padocken. Hmm, jag har ingen skäck... Jag går närmare och ser 1 ko. Går ännu närmare och ser fler kor. Springer ner till padocken och kan till slut räkna dom till 16 stycken kor med kalvar. Jaha., var gör jag nu, vems är dessa!?
.
Ringer Lisa (en tjej från jobbet som bor granne med mej därute, dom har själva kossor), inte hennes, men hon tipsade mej om vems dom kunde va. Vi satte oss i bilen och började leta runt bland gårdarna, på tredje försöker kommer vi ner till en jättestor fin nybyggt anläggning för kor. Han som jobbade där trodde inte att det var deras, men följde med för att kuna och se om han kände igen dom. Väl framme kände han ingen flocken och skulle kontakta ägaren. Men i värsta fall kunde ägaren vara på jobbet och kom inte hem förrens senare ikväll. Jaha, tänkte jag, jag vill ju inte ha dom springande lösa på hela gården. Så vi satte upp ett provisoriskt stängsel sålänge runt dom så att dom skulle stanna. Dock fick några kalvar för sej att knalla rätt in i ena beteshagen (som tur var det inga hästar där). Och på så sätt upptäckte vi att det inte gick någon ström i den delen av hagen på undertråden. Om det var kossorna som slet av ledarna när dom töjde tråden eller om det hade skett innan, det vet jag inte. Men vi ska byta den snarast möjligt ialla fall.
.
Äntligen kom ägaren till kossorna och sa att han skulle komma tillbaka om 20-30 minueter med lite mer folk som kunde hjälpa honom att fösa dom därifrån. Under tiden gav jag dom lite vatten då det verkligen stekte på därnere och dom hade ingen skugga alls. Så efter 20 minuter kommer han tillbaka med en spann med foder i, skramlar lite med den och alla kossorna följer med så snällt. Skönt!
.
LÖRDAG
Jobbade 11.00-20.30. 2 tjejer sjuka på jobbet, så det var jag och chefen som tyvärr inte kan kassan.Kom ner en tjej från Solåsen och diskade och hjälpte till att städa i några timmar över lunchen. Men det var mycket jobb, hann bara få i mej 1 hamburgare på hela dagen.
.
SÖNDAG
Jobbade 10.30-20.30. Ännu en tuff dag, var nere tidigt och öppnade och gjorde allt iordning. Sen kom chefen strax innan tolv om jag inte minns fel. Idag var vi helt själva, det började riktigt lugnt och jag tänkte att detta blir inga problem alls. Men snart så brakade det på riktigt bra och runt klockan 18.00 så kommer det en hel buss full med ett fotbollslag och  deras anhöriga. Så när jag äntligen lämnade jobbet var jag så jäkla trött, hade inte käkat nåt eller suttit på hela dagen och somnade på sista bussen hem. Väl hemma möts jag av min underbare sambo som har städat av nästan hela lägenheten, jag ställer mej i duschen och när jag kommer ut står maten på bordet. Han är bäst helt enkelt!
.
MÅNDAG
Sollan, en bekant uppifrån Harsbo kommer ut till oss klockan 17 i stallet, vi sitter och tjattrar gamla minnen och en del annat i 2 timmar. Sen åker hon hem och mamma och jag tar oss en tur i skogen på Ludde och Nora. Lilla Nora såg så trött ut efter turen, men nöjd..=o). Ska ringa mamma och höra om hon kan stå idag efter mördarbacken..=P
.
Har hänt en massa mer som jag inte orkar skriva om och inte hinner knappt, ska ta tag i städningen nu..=P
.
Kram på er alla!
//Sofia

Kommentarer
Postat av: Svägerskorna's Viktkrig

Fullproppade dagar du har gumman. :) Hur e de annars då? Har ni hästarna hemma hos er nu? :) Lät så när du sa ni satt och kika på dom när ni grilla :) Härligt isf!!



Kram Erika

2009-08-12 @ 09:30:26
URL: http://svagerskorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0