Tvättning, duktiga igår, funderingar på bete och på måndag äntligen!

Har precis varit nere och fixar med tvätten. Längtar efter egen tvättmaskin igen. Visst, det fungerar jättebra att tvätta i vår "stuga" men den där känslan att kunna slänga in en maskin när man själv vill är mycket bättre... Och nu när dom håller på att göra om torkrummet så finns det ju ingenstans att hänga kläder som inte kan torktumlas heller. Ganska jobbigt!
.
Igår var vi duktiga i stallet.
Detta hann vi: (mamma och jag)
1. Sätta dit hörnskydd på hela sannys box och maxens "öppna" sida.
2. Måla mellan väggen emellan Sanny och Nora och halva emellan Nora och Lucky. Och krubbsidan på Noras box.
3. Fylla i lite grått på småställen där man inte kommit åt innan för dom gamla vattenkopparna.
4. Målat Sannys och Noras dörrar för andra gången (Blev skitsnyggt!!)
5. Slipat galler och ram på Sannys dörr, låter som ett lätt jobb, men inte väldigt. Dock smidigare tack vare stålborste som vi kan fästa på skruvdragaren istället för att köra mauellt..=P
5. Målat galler och ram på Sannys dörr och dörrposten in till skötselplats och sadelkammare.
6. Och sist med inte minst, rännt runt i affärer och handlat en massa färg, penslar och annat som behövs..=D
.
I förrgår öppnade vi upp sista delen på hagen och hästarna blev minst sagt glada för att på ännu större att röra sej på, älskar mina hagar, knappt blöta någonstans, rinnande vatten i beteshagarna. Och alla är kuperade med skugga i varje. Perfekt betesgräs även till hästar som Lucky. Och det bästa av allt, det både räcker och blir över även till 5 hästar!
.
Nästa år ska vi hyra ut den delen som vi inte behöver själva, men hittar jag inte rätt personer får det bli kossor....=P
Jag är ganska petig, inga hingstar, inga rymningsbenägna monster och helst inga fölisar då vi inte riktigt har staket till det. (endast 2 trådar och den första sitter på 50 cm. Vet av erfarenhet från förra sommaren att fölisar behöver nästan alltid en tråd till, då dom gärna somnar nära staketet och rullar under staketet trots ström på. Eller så rymmer dom helt enkelt..=P
Annars skulle jag gärna ha fölisar, så underbara, saknar Fyra från förra året, så fruktansvärt gosig och tillgiven. Quarter bebben var inte lika tillgiven, men underbar att titta på, fruktansvärt vacker!
.
Den dagen jag ska betäcka så sätter jag upp tråd för mina fölisar, känner inte för att göra det för andra, då vanliga hästar i normala fall inte behöver det. Och jag kommer ju knappast ta mer än nån hundring eller två betalt. Trådkostnaden hade ju käkat upp det direkt.
.
Idag ska vi fortsätta slipa galler och måla med den mörkgröna och även göra färdigt det vi kan med den ljusgröna innan Tobbe kommer och plockar väck dom sista vattenkopparna. Ska bli så skönt med nya fräscha vattenkoppar!
.
Och på måndag smäller det, då jäklar ska det bli av! Äntligen, som jag har längtat och väntat på detta!
.
Sen är det nu inte långt kvar tills det är dags att sterilisera Donna, ska bli så skönt, hoppas på att det är detta som kommer göra så att hon mår bättre från sina anfall. Och kanske blir lite jämnare i humöret..=P Så detta är hennes sista löp nu om allt går som vi hoppas!
.
Nehe, börjar bli lite hunrig... Lunch!?
.
Kram Sofia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0